۱۳۸۹ آبان ۹, یکشنبه

ساختن بهتر است یا خراب کردن ؟

" ... در تاریخ جهان هیچ امپراتوری ای [مصر] چنین طولانی نپائیده است: حدود سه هزار سال. آنها همانگونه که چنین توجهی را برای حفظ اجساد بزرگانشان مبذول داشته اند و آنها را از زوال زمان حفظ کرده اند ، همه سنت های باستان شان را در درازای قرن ها پاس داشته اند. کاهنان شان هوشیار بودند که هیچ پسری کاری نکند که پدرش پیش از او نکرده باشد. در نگر آنها ، هر چیز پیشینه دار و قدیمی، مقدس بود." *
حتی تصور یک امپراتوری سه هزار ساله برایم بسیار آزار دهنده است. بحدی که اگر میدانستم درون همچون تاریخی متولد شده و میمیرم ، قطعا بیخیال زندگی، که مردگی نام اصلیش بود و زحمتی بیشتر نبود، میشدم.
شدیدا موافقم با اینکه ،هیچ پسری کاری نکند که پدرش پیش از او نکرده باشد ، رازتداوم مردگی است، و اتفاقا زندگی یعنی اینکه هر پسری کاری کند که پدرش نکرده. واما  این در نگر همه کاهنان همه تاریخ ها اسم های زیادی دارد: بی تربیتی، ناخلف بودن، بی ریشه گی، بیگانه گی، ... ، بی غیرتی، بی ناموسی،  ...، عصیان، آشوب، فتنه، ... ، ارتداد، ... و خراب کردن.
هر گاه از خودم میپرسم ، ساختن بهتر است یا خراب کردن؟ میشنوم : زندگی.

* تاریخ جهان، ارنست گامبریج ، ص 26 

۷ نظر:

پیر فرزانه گفت...

"هیچ پسری کاری نکند که پدرش پیش از او نکرده باشد." و این یعنی مرداب ، یعنی در یک جا ماندن و گندیدن . و اینکه راکد شدن در زمان . و اینکه یعنی مرگ زندگی و اینکه یعنی این روزها و این جاها.

ناشناس گفت...

حمید جان با این اوصاف،ما فنا شده ایم و وجود خارجی نداریم.

Unknown گفت...

خوش آمدید.

MHMD Moeini گفت...

حمید خانه سیزدهم هم به راه شد!!
http://mmoeeni13.blogspot.com/

حمید گفت...

محمد مبارکه.

حمید گفت...

فسانه ممنون.

ز. بیات گفت...

اگرچه من وسط اين همه رفيق،‌ چيزي جز يك نخود آش ! نيستم اما اصلا به روي خودم نميارم...
وليخداييش تمام لذت زندگي به همين خراب كردن ها و بعد خراب شدن دستاوردهاي تو توسط نسل بعداست. حس سرزندگي به آدم دست ميدهد و نه فقط زندگي!